Web Psychologist

Nathalie Nahai besökte Campus och såklart var jag där. Nathalie är “web psychologist” ett begrepp hon själv har hittat på, och har skrivit boken ‘Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion‘. Boken har jag själv inte har läst ännu men kommer absolut göra det i sommar. Här är Philip Young samlat bilder och tweets från föreläsningen.

Det som fångade mig igår från föreläsningen var hur en hemsidan bör designas utifrån vilken personlighetstyp största delen av målgruppen har. Nathalie beskrev de fyra personligheterna som hon och Helen Fisher menar att webbsurfare kan delas in i: Explorer, Builder, Director, and Negotiator. Fisher är biologisk antropolog och har kategoriserat och beskrivit personligheterna beroende på nivåerna av hormoner. Efter en snabb analys av mig själv tror jag mig mest tillhöra fältet “Explorer”. Frågan är hur man tar reda på vilken personlighet de som använder hemsidan har? Och designar en personlighet bättre för sin “grupp” eller tillhör de flesta som jobbar med webb samma kategori?  Till alla ni andra Explorers därute kommer här ett spel att underhålla er med medan ni läser vidare om vad som karaktäriserar personligheterna.

[pacman]

4 personligheter på webben

    • Explorer: Beror på högre nivå av dopamin. Egenskaper som denna personen har är risktagande, nyfiken, kreativ, impulsiv, optimistisk och energisk. Personen litar på sin impuls och är impulsiv och spontan. En Explorer känner sig rastlös när någonting blir upprepande eller förutsägbart. Översatt till webbdesign skulle den här personen attraheras av hemsidor med mycket färg, kontraster, händelser, ljud och spel etc. Enligt http://digitalcitizen.ca/y/ är Barack Obama en Explorer.

 

    • Builder: Beror på högre nivå av serotonin. Exempel på egenskaper är försiktig men inte rädd, lugn, traditionell, lokalt orienterade (till sina närmaste) och lojal. En person som tagit fasta på sina värderingar och har en bestämd åsikt av vad som är rätt och fel. Buildern kan ses som den “traditionella” av de fyra typerna. Fisher har döpt personligheten till Builder eftersom de eftersträvar stabilitet.
      En Builder shoppar gärna inte online, det är alldeles för osäkert. För att göra det krävs mycket tydlig information till exempel kring hur lång tid det tar för varan att komma, hur den förpackas, man ska gärna kunna följa den online och det ska finnas 24/7 kundsupport. Personen gillar stora och kända varumärken som har funnits länge och “går att lita på”. Tydligen var George Washington en Builder.

 

    • Director: Beror på högre nivå av testosteron. Denna person är mycket analytisk, beslutsamma, gillar att debattera och kan vara aggressiv.
      Personen anser sig vara logisk. De vill att deras agerande ska få direkta konsekvenser på vad de vill ändra på. Directorn är öppen för nya idéer och testar gärna nya funktioner och saker – så länge de inte är först ut med att göra det. Kända personer som är Directors är Bill Gates, Hillary Clinton.

 

    • Negotiator: Beror på högre nivå av östrogen och kan beskrivas som öppensinnig, medkännande, intuitiv, verbal, vårdande och osjälviska. Den fjärde personligheten baserar sina val på hens intuition och ser på världen som en filosof. Oprah Winfrey och Bill Clinton säga tillhöra typen Negotiators.

 

Tyvärr slutade jag lyssna här för Henric tog en bild på Philip som tog en bild på Nathalie. Det tog jag en bild på.

3 kommentarer till “Web Psychologist

Leave a Reply

Your email address will not be published.